Ганеша, още познат като Ганапати е божество в индийската митология. Ганеша е син на Шива И Парвати и съпруг на Бхарати Ридхи и Сидхи. Нарича се още Винааяка или Винаягар на Тамилски и Винааякуду на Телугу. Изобразяван е в червено или жълто с дебел корем, с четири ръце и глава на слон, яздещ или придружен от плъх. Обикновено пред името му се слага индуската титла за уважение – Шри.Той е покровител на търговците и пътешествениците. Вярва се, че помага за преодоляване на всякакви пречки и препятствия, затова преди ново начинание - женитба, дълго пътуване, нова работа, хората обикновено отправят към него молба за закрила.
Раждането на Ганеша
Първото събитие е за това как Ганеша е роден и се е сдобил със слонската си глава.Веднъж, докато Парвати се къпела, нямало прислуги, които да я пазят и да попречат на някого да влезе случайно в къщата. Тя направила момчешка фигурка от тесто от куркума за да я пази докато почисти тялото си (в онези дни, когато сапунът не бил познат, куркумата била използвана заради анти-септичните и освежаващи свойства) Парвати вляла живот в нея – ето как Ганеша бил роден. Парвати заповядала на Ганеша да не пуска никого да влиза в къщата и Ганеша покорно последвал заповедите на майка си. След известно време Шива се върнал и когато се опитал да влезе в къщата Ганеша го спрял. Шива се разгневил на това малко момче, което се осмелило да го предизвика. Той казал на Ганеша, че е съпругът на Парвати и поискал от Ганеша да го пусне да влезе. Обаче Ганеша не искал да слуша никой друг освен думите на скъпата си майка. Шива изгубил търпение и започнал яростна борба с Ганеша. Най-накрая отрязал главата на Ганеша с тризъбеца си. Когато Парвати излязла и видяла безжизненото тяло на сина си тя много се ядосала и натъжила. Поискала от Шива да възвърне веднага живота на Ганеша. За нещастие тризъбецът на Шива бил толкова мощен, че отпратил главата на Ганеша много далече. Всички опити да бъде намерена главата били напразни. Като последно средство Шива се обърнал към Брахма,който му предложил да замени главата на Ганеша с първото живо същество, което му се изпречи и чиято глава да сочи на север. Случило се това да бъде слон. Шива обезглавил слона и закачил главата му към тялото на Ганеша като по този начин го съживил. Така Ганеша получил слонската си глава.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Бог Ганеш се изобразява най-често с 4 ръце, но никога с 1 или 2. Понякога дори с шест , осем, десет или дванадесет- като всяка от тях държи някакъв символ, различен от символите в другите ръце. Обикновено е изобразяван в едната ръка със сабя, а в другата - с цвете /или сладкиш/, символизиращ сладостта на осъзнатия вътрешен Аз. В двете ръце зад него, най-често държи анкуша (слонски остен) и паша (примка). Примката - за да подскаже, че материалната привързаност и желания са примка. Остенът – за да подтиква хората към пътя на справедливостта и истината. С този остен Ганеша може да донася или отблъсква препятствия.
Коремът му е изобразяван като голям и издут - това символизира изобилието в природата и силата на Ганеш да поглъща мъките на Вселената.
Интересен факт е, че много често Ганеш е изобразяван със счупен бивник. Според една от легендите за живота му след раждането, докато пишел Махабхарата, перото на Ганеш се счупило и той на свой ред отчупил единия си бивник за да може да довърши писанието си.
Днес 1/3 от фестивалите на Индия се празнуват в негова чест. Най-важният е Ganesh Chaturthi. Именно затова слоновете в страната се почитат като живи същества, защото се приема , че символизират облика на този бог.
Раждането на Ганеша
Първото събитие е за това как Ганеша е роден и се е сдобил със слонската си глава.Веднъж, докато Парвати се къпела, нямало прислуги, които да я пазят и да попречат на някого да влезе случайно в къщата. Тя направила момчешка фигурка от тесто от куркума за да я пази докато почисти тялото си (в онези дни, когато сапунът не бил познат, куркумата била използвана заради анти-септичните и освежаващи свойства) Парвати вляла живот в нея – ето как Ганеша бил роден. Парвати заповядала на Ганеша да не пуска никого да влиза в къщата и Ганеша покорно последвал заповедите на майка си. След известно време Шива се върнал и когато се опитал да влезе в къщата Ганеша го спрял. Шива се разгневил на това малко момче, което се осмелило да го предизвика. Той казал на Ганеша, че е съпругът на Парвати и поискал от Ганеша да го пусне да влезе. Обаче Ганеша не искал да слуша никой друг освен думите на скъпата си майка. Шива изгубил търпение и започнал яростна борба с Ганеша. Най-накрая отрязал главата на Ганеша с тризъбеца си. Когато Парвати излязла и видяла безжизненото тяло на сина си тя много се ядосала и натъжила. Поискала от Шива да възвърне веднага живота на Ганеша. За нещастие тризъбецът на Шива бил толкова мощен, че отпратил главата на Ганеша много далече. Всички опити да бъде намерена главата били напразни. Като последно средство Шива се обърнал към Брахма,който му предложил да замени главата на Ганеша с първото живо същество, което му се изпречи и чиято глава да сочи на север. Случило се това да бъде слон. Шива обезглавил слона и закачил главата му към тялото на Ганеша като по този начин го съживил. Така Ганеша получил слонската си глава.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Бог Ганеш се изобразява най-често с 4 ръце, но никога с 1 или 2. Понякога дори с шест , осем, десет или дванадесет- като всяка от тях държи някакъв символ, различен от символите в другите ръце. Обикновено е изобразяван в едната ръка със сабя, а в другата - с цвете /или сладкиш/, символизиращ сладостта на осъзнатия вътрешен Аз. В двете ръце зад него, най-често държи анкуша (слонски остен) и паша (примка). Примката - за да подскаже, че материалната привързаност и желания са примка. Остенът – за да подтиква хората към пътя на справедливостта и истината. С този остен Ганеша може да донася или отблъсква препятствия.
Коремът му е изобразяван като голям и издут - това символизира изобилието в природата и силата на Ганеш да поглъща мъките на Вселената.
Интересен факт е, че много често Ганеш е изобразяван със счупен бивник. Според една от легендите за живота му след раждането, докато пишел Махабхарата, перото на Ганеш се счупило и той на свой ред отчупил единия си бивник за да може да довърши писанието си.
Днес 1/3 от фестивалите на Индия се празнуват в негова чест. Най-важният е Ganesh Chaturthi. Именно затова слоновете в страната се почитат като живи същества, защото се приема , че символизират облика на този бог.